Kalendář akcí

21.04.2020

Plenární zasedání Učené společnosti

2. část: zajišťuje IV. sekce věd společenských a humanitních Přednáška: J. Royt: Václav IV. jako donátor a výtvarné umění jeho doby v evropském kontextu

28.04.2020

Mimořádná přednáška

Zajišťuje III. sekce věd biologicko-medicínských J. Hejnar: Genetické editování - nová protivirová strategie?

18. – 19.05.2020

Valné shromáždění Učené společnosti

18. 5. Karolinum, večer od 18:00 hod. vila Lanna19. 5. místnosti 205, 206 budovy AV ČR

Nadační fond

Kurzweil Jaroslav

Prof., RNDr., DrSc.
Born May 7, 1926 in Prague

  • Mathematical analysis
  • Member of Learned Society since 1994 (Founding member)

Educational and professional preparation:

  • 1937-1945, academic secondary school, Prague XIX;
  • 1945-1949, Faculty of Natural Science, Charles University;
  • 1955, CSc., Institute of Mathematics, CSAS (IM, CSAS);
  • 1956, DrSc. IM, CSAS;
  • 1966, Professor in mathematics

Employment and academic positions:

  • 1949-1951, assistant lecturer, Faculty of Mechanical Engineering, Czech Institute of Technology;
  • 1951-present, IM, CSAS (since 1993 AS CR); post-graduate student;
  • 1990-1996, Director, IM, AS CR

Membership in selected domestic scientific bodies:

  • 1956-1970, Editor-in-Chief, Časopis pro pěstování matematiky (Journal for Promotion of Mathematics)
  • 1990-2000, Chairman, Accreditation Commission, Government of Czech Republic
  • 1994-2003, Member, Scientific Council, Charles University
  • 1994-present, Member, Scientific Council, Faculty of Mathematics and Physics, Charles University 1996-2002, Chairman, Union of Czech Mathematicians and Physicists

Membership and positions in international organizations and societies:

  • 1978, Honorary Member, Royal Society of Edinburgh
  • 1996, Foreign Member, Academie Royale de Belgique

Notable awards:

  • 1981, B. Bolzano Medal, CSAS
  • 1987, Honorary Member, Union of Czechoslovak Mathematicians and Physicists
  • 1996, Medal, President of Czech Republic (for Merit)
  • 1996, Medal, AS CR (for Contributions to Science and Mankind)
  • 1996, Memorial Gold Medal, Charles University
  • 1996, J. A. Comenius Award, Minister of Education, Youth and Sports
  • 2001, Josef Hlávka Medal, Foundation of Josef, Marie and Zdeňka Hlávka
  • 1996, Slovak Academy of Sciences, Dr.h.c.
  • 1999, Institute of Technology, Brno
  • 2001, Silesian University, Opava; Masaryk University, Brno,
  • 2003, University of West Bohemia, Plzeň

Selected publications:

  • J. Kurzweil: On Approximation in Real Banach Spaces. Studia Mathematica XIV, pp. 214-231 (1954)
  • J. Kurzweil: Generalized Ordinary Differential Equations and Continuous Dependence on a Parameter. Czechoslovak Math. Journal 7, 82, pp. 418-449, 1957
  • J. Kurzweil: Henstock-Kurzweil Integration. World Scientific, Singapore 2000
  • J. Kurzweil: Integration between the Lebesgue Integral and the Henstock-Kurzweil Integral. World Scientific, Singapore 2002

Zpět na seznam článků

Novinky

27.03.20

Úmrtí člena Učené společnosti prof. Robina Thomase

V neděli 22. 3. 2020 zemřel po delší nemoci ve věku 57 let zahraniční člen Učené společnosti prof. Robin Thomas, jenž patřil na mezinárodní scéně k nejznámějším a nejuznávanějším českým matematikům. Světové uznání získal zejména svými pracemi z kombinatoriky - z ní pak zvláště řešeními významných otázek strukturální teorie grafů - ale též zásadními pracemi z geometrie a topologie; k oborům jeho aktivního zájmu je třeba jmenovat též práce z algebry a teoretické informatiky.

27.03.20

Pavel Plevka: Život není jako dřív. A dlouho nebude

Pandemie onemocnění COVID-19, způsobeného koronavirem SARS-CoV-2, ochromila život v naší zemi i ve světě. Toto onemocnění má potenciál usmrtit desítky milionů lidí. Jediný v současnosti dostupný nástroj, jak obyvatelstvo před COVID-19 chránit, je zpomalit postup epidemie pomocí omezení mezilidských kontaktů.
Celý příspěvek (PDF, 94 kB)

27.03.20

Julius Lukeš: Uprostřed epidemie – jen doufáme, že děláme věci správně

Jedna z klíčových otázek týkajících se pandemie COVID-19: jak a kolik lidí je rozumné testovat? Již v tomto bodě se strategie jednotlivých zemí rozcházejí. Jaký přístup zvolila Česká republika? A jak mohou pomoci akademická pracoviště?
Celý příspěvek (PDF, 133 kB)