Kalendář akcí

18.02.2020

Plenární zasedání Učené společnosti

2. část: zajišťuje II. sekce věd chemických

17.03.2020

Plenární zasedání Učené společnosti

2. část: zajišťuje III. sekce věd biologicko-medicínských

21.04.2020

Plenární zasedání Učené společnosti

2. část: zajišťuje IV. sekce věd společenských a humanitních Přednáška: J. Royt: Václav IV. jako donátor a výtvarné umění jeho doby v evropském kontextu

Nadační fond

Pozvánka na plenární přednášku s přizváním veřejnosti – Dr. Cynthia Heiner (Freie Universität Berlin): The Science Behind Science Education“

/ 07.11.2018 /

Přednáška (v angličtině) o metodách aktivního vyučování přírodovědných a technických oborů na vysokých školách se koná v úterý 20. 11. 2018 od 16:00 hod. v místnostech 205, 206 budovy AV ČR, Národní 3, Praha 1.

Public lecture (in English)
How to implement evidence-based educational methods into the classroom to improve student learning and achievement.
Tuesday, 20 Nov 2018, 4 p.m.
The Czech Adacemy of Sciences, Main building (rooms 205, 206), Národní 3, Praha 1

Anotace (PDF, 44 kB), Pozvánka (383 kB) Invitation (English) (350 kB)

O přednášející:
Dr. Cynthia Heiner je fyzička, která se fyzikálnímu vzdělávání věnovala u držitele Nobelovy ceny Carla Wiemana v rámci Science Education Initiative na University of British Columbia. Nyní pracuje na Freie Universität Berlin a na Imperial College London. Pomáhá uvádět vzdělávací metody založené na výzkumu do výuky přírodovědných předmětů.

Dr. Cynthia Heiner is a physicist who worked on physics education researcher under Nobel prize winner Carl Wieman at the University of British Columbia’s Science Education Initiative and is now working at both the Freie Universität Berlin and Imperial College London to help implement research-based pedagogies in science courses.

Anotace:
Učit vědu je věda
Výzkumy ukazují, že v aktivním výukovém prostředí se toho studenti naučí více. Student musí novým znalostem porozumět a zapracovat je mezi své stávající vědomosti; to je něco, co za něj učitel udělat nemůže. Aktivní prostředí využívá potenciál skupiny k tomu, aby se studenti učili jeden od druhého kombinací řízené diskuse mezi sebou a vhodně načasovaných vstupů učitele. Podoba a využití metod aktivního vyučování jsou založeny na zkušenostech získaných při výuce a na poznatcích psychologie a kognitivních věd. Vedou k tomu, že student, především v přírodovědných oborech, probíranou problematiku mnohem více promýšlí. Navíc s měnícími se způsoby výměny informací je nutné přehodnotit tradiční strukturu a cíle našeho vysokoškolského vzdělávání, abychom zajistili, že všichni ze společného učení vytěží co nejvíce.

Research indicates that students learn more in an active learning environment. The learner must make sense of new knowledge and build it into their existing understanding; this is something the instructor cannot do for them. An active environment harnesses the potential of the group to learn from each other through a combination of guided peer discussions and timely contributions from the instructor. The design and use of active teaching methods are based on evidence from education, psychology, and cognitive science and results in the learners – particularly in science disciplines – being more deliberate in their learning. Moreover, with the changing patterns of information exchange, it is necessary to re-evaluate our traditional higher education structure and goals to ensure that everyone is getting the most learning out of their time together.

« zpět

Novinky

28.01.20

Prof. Eva Zažímalová – "Top ženy Česka"

Předsedkyně Akademie věd ČR a členka US prof. Eva Zažímalová se stala vítězkou v kategorii Veřejná správa prestižní ankety "Top ženy Česka". Ocenění si převzala 20. 1. 2020 v prostorách Fóra Karlín. Eva Zažímalová se zabývá výzkumem fytohormonu auxinu – jeho metabolismem a molekulárními mechanismy jeho působení a transportu v rostlinných buňkách.

20.01.20

Úmrtí člena Učené společnosti prof. ThDr. Petra Pokorného, DrSc.

18. ledna 2020 zemřel po krátké těžké nemoci ve věku 86 let člen Učené společnosti a její předseda v letech 2012–2014 prof. Petr Pokorný, evangelický teolog, filozof, historik; profesor Nového zákona na Evangelické teologické fakulty UK. Badatelsky se věnoval interpretaci Nového zákona v jeho širokých souvislostech. Vedle své badatelské a učitelské činnosti se věnoval také předávání myšlenkového světa křesťanství širší veřejnosti jako kazatel evangelické církve i v mnoha popularizačních přednáškách a rozhlasových pořadech.
nekrolog ke stažení (PDF, 163 kB)

17.01.20

Vyhlášení soutěže pro středoškolské studenty

Učená společnost České republiky vypisuje soutěž o ceny v kategorii „středoškolský student“ za výjimečné vědecké aktivity v přírodovědeckých nebo humanitních oborech. Cílem je podpora talentovaných studentů a rozvíjení jejich zájmu o vědu. Návrhy na udělení ceny studentům středních škol mohou podávat členové Učené společnosti, ředitelé středních škol České republiky a Sdružení na podporu talentované mládeže České republiky. Podmínkou pro udělení ceny je zpracování vybraného odborného tématu tvůrčím způsobem. Mohou být oceněni pouze studenti, kteří jsou v letošním roce ještě studenty střední školy. Uzávěrka soutěže je 28. února 2020. Další podrobnosti jsou uvedeny v přiloženém dopise.

dopis ke stažení (PDF, 1 MB)