Kalendář akcí

15.09.2020

Plenární zasedání Učené společnosti

2. část: zajišťuje II. sekce věd chemických Debata o etice vědecké práce a publikování; debatu povede prof. Dr. Joachim Heberle (Freie Universität Berlin)

25. – 28.09.2020

Odborná exkurze členů US do Západních Čech

20.10.2020

Plenární zasedání Učené společnosti

2. část: zajišťuje III. sekce věd biologicko-medicínských prof. PhDr. Petr Svobodný, Ph.D. (Ústav dějin UK a archiv UK): Manželé Coriovi: jediná Nobelova cena za lékařství pro osobnosti z českých zemí

Nadační fond

Pozvánka na plenární přednášku s přizváním veřejnosti – Dr. Cynthia Heiner (Freie Universität Berlin): The Science Behind Science Education“

/ 07.11.2018 /

Přednáška (v angličtině) o metodách aktivního vyučování přírodovědných a technických oborů na vysokých školách se koná v úterý 20. 11. 2018 od 16:00 hod. v místnostech 205, 206 budovy AV ČR, Národní 3, Praha 1.

Public lecture (in English)
How to implement evidence-based educational methods into the classroom to improve student learning and achievement.
Tuesday, 20 Nov 2018, 4 p.m.
The Czech Adacemy of Sciences, Main building (rooms 205, 206), Národní 3, Praha 1

Anotace (PDF, 44 kB), Pozvánka (383 kB) Invitation (English) (350 kB)

O přednášející:
Dr. Cynthia Heiner je fyzička, která se fyzikálnímu vzdělávání věnovala u držitele Nobelovy ceny Carla Wiemana v rámci Science Education Initiative na University of British Columbia. Nyní pracuje na Freie Universität Berlin a na Imperial College London. Pomáhá uvádět vzdělávací metody založené na výzkumu do výuky přírodovědných předmětů.

Dr. Cynthia Heiner is a physicist who worked on physics education researcher under Nobel prize winner Carl Wieman at the University of British Columbia’s Science Education Initiative and is now working at both the Freie Universität Berlin and Imperial College London to help implement research-based pedagogies in science courses.

Anotace:
Učit vědu je věda
Výzkumy ukazují, že v aktivním výukovém prostředí se toho studenti naučí více. Student musí novým znalostem porozumět a zapracovat je mezi své stávající vědomosti; to je něco, co za něj učitel udělat nemůže. Aktivní prostředí využívá potenciál skupiny k tomu, aby se studenti učili jeden od druhého kombinací řízené diskuse mezi sebou a vhodně načasovaných vstupů učitele. Podoba a využití metod aktivního vyučování jsou založeny na zkušenostech získaných při výuce a na poznatcích psychologie a kognitivních věd. Vedou k tomu, že student, především v přírodovědných oborech, probíranou problematiku mnohem více promýšlí. Navíc s měnícími se způsoby výměny informací je nutné přehodnotit tradiční strukturu a cíle našeho vysokoškolského vzdělávání, abychom zajistili, že všichni ze společného učení vytěží co nejvíce.

Research indicates that students learn more in an active learning environment. The learner must make sense of new knowledge and build it into their existing understanding; this is something the instructor cannot do for them. An active environment harnesses the potential of the group to learn from each other through a combination of guided peer discussions and timely contributions from the instructor. The design and use of active teaching methods are based on evidence from education, psychology, and cognitive science and results in the learners – particularly in science disciplines – being more deliberate in their learning. Moreover, with the changing patterns of information exchange, it is necessary to re-evaluate our traditional higher education structure and goals to ensure that everyone is getting the most learning out of their time together.

« zpět

Novinky

26.06.20

Členové Učené společnosti ČR podporují svobodu projevu – reakce na případ Tomáše Hudlického

„Věříme, že svobodná výměna myšlenek je klíčovou podmínkou pro hledání pravdy a že upřímně vyjádřené názory by měly být zkoumány, zpochybňovány nebo vyvraceny, ale neměly by být cenzurovány nebo potlačovány,“ říká 45 členů Učené společnosti v prohlášení, jímž reagují na okolnosti, za nichž byl stažen názorový článek prof. Tomáše Hudlického z časopisu Angewandte Chemie. Celé prohlášení je v těle zprávy.

24.06.20

Dopis Jana Konvalinky rektoru Brockovy univerzity (kauza Tomáše Hudlického)

„Názory mohou a mají být zpochybňovány, rozporovány nebo vyvraceny, ale nikdy by neměly být umlčovány. Abychom byli schopni přemýšlet, musíme mít právo ptát se, zkoumat, a dokonce se mýlit nebo se někoho dotknout,“ píše doc. Jan Konvalinka, biochemik z Ústavu organické chemie a biochemie, prorektor Univerzity Karlovy, rektoru Brockovy univerzity v dopise týkajícím se staženého článku prof. Tomáše Hudlického a reakcí, které tento článek vyvolal. Text dopisu v těle zprávy.

23.06.20

Julius Lukeš je mezi 75 vědci, kteří vyzvali k vytvoření Evropské nadace pro prevenci environmentálních a zdravotních krizí

Zatím 75 evropských vědců (včetně Françoise Barré-Sinoussiové, nositelky Nobelovy ceny za objev HIV) se podepsalo pod výzvu evropským mecenášům k vytvoření nadace pro prevenci environmentálních a zdravotních krizí. Cílem je shromáždit 20 miliard € s tím, že roční výnosy by sloužily k podpoře výzkumu souvisejícího s lidským zdravím a s životním prostředím, část základního jmění by byla k dispozici pro rychlou reakci v krizových dobách. Pod výzvou je podepsán i člen Učené společnosti České republiky, ředitel Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR prof. Julius Lukeš. Text výzvy je v těle zprávy.