Zjemnělá složitost: záznam přednášky Michala Kouckého

/ 05.06.2022 /

Učená společnost České republiky srdečně zve na veřejnou přednášku:

Zjemnělá složitost

prof. Mgr. Michal Koucký, Ph.D.

Informatický ústav Univerzity Karlovy (IUUK MFF UK)

Kdy: úterý 21. června 2022, 16 h

Kde: budova AV ČR, Národní 3, Praha 1, místnost 206

živě na YouTube

Jak dlouho trvá porovnání dvou řetězců DNA nebo nalezení nejkratší trasy, která navštíví předepsaná města? Tuto otázku si klade výpočetní složitost, která se snaží rozdělit úlohy na efektivně řešitelné, tedy úlohy řešitelné v polynomiálním čase, a úlohy efektivně neřešitelné, tedy takové, pro něž neexistuje polynomiální algoritmus. V posledních deseti letech si lidé povšimli, že tato klasifikace je příliš hrubá a neodráží naše reálné potřeby. Toto poznání vedlo ke vzniku tzv. zjemnělé složitosti, která se snaží předestřít jemnější obrázek skutečnosti a ukazuje překvapivou souvislost mezi efektivně řešitelnými a neřešitelnými úlohami.

Záznam přednášky:

Pozvánka ke stažení: PDF

« zpět

Novinky

23.03.23

Nositel Nobelovy ceny Reinhard Genzel bude přednášet v Praze

Německý astrofyzik Reinhard Genzel získal v roce 2020 spolu s Andreou Ghez a Rogerem Penrosem Nobelovu cenu za objev supermasivní černé díry ve středu Mléčné dráhy. Ve dnech 20.–21. dubna bude mít o cestě k tomuto objevu dvě přednášky a jednu veřejnou diskusi.

06.03.23

Panelová diskuse: Gender a rovnost ve vědě – co ji podrývá a co jí prospívá?

Učená společnost České republiky a Národní kontaktní centrum – gender a věda Sociologického ústavu AV ČR srdečně zvou na panelovou diskusi o rovnosti ve vědě: úterý 21. března 2023, 16 h, v budově Akademie věd na Národní třídě nebo online.

21.02.23

Česká konference rektorů k financování vysokého školství a k bezpečnému prostředí na vysokých školách

Česká konference rektorů vyjadřuje znepokojení nad aktuální situací kolem financováním vysokého školství ČR, které v rozporu s programovým prohlášením vlády trpí faktickým poklesem finančních prostředků. ČKR také vydala prohlášení odsuzující diskriminační vzorce chování ze strany některých vysokoškolských pedagogů.