Kalendář akcí

21.04.2020

Plenární zasedání Učené společnosti

2. část: zajišťuje IV. sekce věd společenských a humanitních Přednáška: J. Royt: Václav IV. jako donátor a výtvarné umění jeho doby v evropském kontextu

28.04.2020

Mimořádná přednáška

Zajišťuje III. sekce věd biologicko-medicínských J. Hejnar: Genetické editování - nová protivirová strategie?

18. – 19.05.2020

Valné shromáždění Učené společnosti

18. 5. Karolinum, večer od 18:00 hod. vila Lanna19. 5. místnosti 205, 206 budovy AV ČR

Nadační fond

Nositelé cen za rok 2014

Všechny udělené ceny jsou podpořeny Nadací ČEZ, jejichž finanční dar umožnil udělit všechny letošní příspěvky.

kategorie mladší vědecký pracovník do 40 let

  • Mgr. Vojtěch Hladký, Ph.D.
    Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy
    za monografii Gemistos Plethón a další publikace
  • Prof. Mgr. Jana Roithová, Ph.D.
    Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy
    za inovativní studie elementárních kroků chemických reakcí pomocí hmotové spektrometrie

kategorie středoškolský student

  • Marek Berzkowitsch
    z Vyšší odborné školy a Střední průmyslové školy strojní, stavební a dopravní v Děčíně
    za studii „Změna jednotného obslužného pracoviště“
  • Zdeněk Bouša
    z Gymnázia Brno – Řečkovice
    za studii „Dynamické řízení průjezdu dopravním omezením“
  • Jiří Bufka a Anna Vaňková
    z Gymnázia v Chebu
    za společnou studii „Mineralogický průzkum na území Ašska a Chebska“
  • Jiří Guth
    z Gymnázia v Českých Budějovicích, Jírovcova
    za studii „Počítačové modelování interakcí organické hmoty s křemenným povrchem“
  • Pavla Hlavatá
    z Klasického a španělského gymnázia v Brně
    za studii „Návrh tvaru diferenciálně čerpané komory pro EREM“
  • Evžen Korec
    z Gymnázia Altis v Praze 10
    za studii „Roční procentní sazba nákladů a její nepřesná definice v zákoně“
  • Jan Mazáč
    z Mendelova gymnázia v Opavě
    za studii „Model solitonových vln“
  • Petra Oktábcová
    z Gymnázia Jana Palacha v Praze 1
    za studii „Optimalizace metodiky histologických řezů experimentálních pulců Xenopus tropicalis“
  • Diana Řeháčková
    z Gymnázia Luďka Pika v Plzni
    za studii „Jáchymovské radiové lázně a jejich klientela v 1. polovině 20. století“
  • Emil Skříšovský
    z Gymnázia Česká v Českých Budějovicích
    za studii „Simsonova věta a její zobecnění v rovině a prostoru“
  • Martin Štengl a Mikuláš Vlk
    z Masarykovy střední školy chemické v Praze 1
    za společnou studii „Modifikace gumárenských směsí nahrazením kaučuků vybranými odpadními polymerními materiály“
  • Magdalena Šubrtová
    z Gymnázia Brno – Řečkovice
    za studii „Využití bimolekulární fluorescenční komplementace pro studium telomeras“

Cena pro pedagogy

  • Mgr. Jiří Růžička
    Gymnázium Jana Keplera Praha

Čestná uznání za vynikající popularizaci vědy v rozhlasovém pořadu Meteor

  • Mgr. Ivo Budil in memoriam
  • Marek Janáč
  • PhDr. Jindřiška Jarošová
  • PhDr. Josef Kleibl
  • Bohumil Kolář in memoriam
  • Oldřich Unger

Novinky

27.03.20

Úmrtí člena Učené společnosti prof. Robina Thomase

V neděli 22. 3. 2020 zemřel po delší nemoci ve věku 57 let zahraniční člen Učené společnosti prof. Robin Thomas, jenž patřil na mezinárodní scéně k nejznámějším a nejuznávanějším českým matematikům. Světové uznání získal zejména svými pracemi z kombinatoriky - z ní pak zvláště řešeními významných otázek strukturální teorie grafů - ale též zásadními pracemi z geometrie a topologie; k oborům jeho aktivního zájmu je třeba jmenovat též práce z algebry a teoretické informatiky.

27.03.20

Pavel Plevka: Život není jako dřív. A dlouho nebude

Pandemie onemocnění COVID-19, způsobeného koronavirem SARS-CoV-2, ochromila život v naší zemi i ve světě. Toto onemocnění má potenciál usmrtit desítky milionů lidí. Jediný v současnosti dostupný nástroj, jak obyvatelstvo před COVID-19 chránit, je zpomalit postup epidemie pomocí omezení mezilidských kontaktů.
Celý příspěvek (PDF, 94 kB)

27.03.20

Julius Lukeš: Uprostřed epidemie – jen doufáme, že děláme věci správně

Jedna z klíčových otázek týkajících se pandemie COVID-19: jak a kolik lidí je rozumné testovat? Již v tomto bodě se strategie jednotlivých zemí rozcházejí. Jaký přístup zvolila Česká republika? A jak mohou pomoci akademická pracoviště?
Celý příspěvek (PDF, 133 kB)