Kalendář akcí

16.02.2021

Plenární zasedání Učené společnosti

2. část: zajišťuje II. sekce věd chemických Přednáška: P. Jelínek: Exkurze do světa molekul pomocí rastrovací mikroskopie

16.03.2021

Plenární zasedání Učené společnosti

2. část: zajišťuje III. sekce věd biologicko-medicínských O. Prášil: Pěstování a využití řas a sinic

20.04.2021

Plenární zasedání Učené společnosti

2. část: zajišťuje IV. sekce věd společenských a humanitních Přednáška: T. Kostelecký (název bude upřesněn)

Střední školo - quo vadis?

24. února 2011 se na Gymnáziu J. Keplera v Praze konala první ze série veřejných debat s názvem Střední školo – quo vadis? (s podtitulem Jak nadchnout středoškoláky pro vědu).

Debata, které se zúčastnili studenti, pedagogové, vědci, politici, zástupci médii i širší veřejnosti byla rozdělena do 4 panelů. V prvním Jana Straková (Sociologický ústav AV ČR), Ondřej Šteffl (Společnost Scio), Martin Krejza (MŠMT) a Branislav Kleskeň (McKinsey & Company) reflektovali současný stav středních škol ve světle nedávného hodnocení PISA a zprávy agentury McKinsey. V druhém panelu své zkušenosti sdělili ředitelé gymnázií, kde „to děti baví a kde jim to jde“, Jiří Růžička z GJK a Karel Lichtenberg z Č. Budějovic). Třetí panel, reprezentovaný Janem Černým (PřF UK), Ondřejem Hausenblasem (PedF UK) a Leošem Dvořákem (MFF UK) se zabýval celoživotním vzděláváním středoškolských pedagogů. Poslední část byla zaměřena na mimoškolní aktivity – olympiády (Petr Holzhauser z VŠCHT), studentské summity (Michal Urban z PF UK) a debatní soutěže (Irena Kotíková z Google ČR).

„Cílem Iniciativy a Učené společnosti není moudře předkládat společnosti hotové recepty, ale otevřít kvalifikovanou debatu o vzdělávání a vědě u nás. Jen z takové debaty může vyjít smysluplná strategie do budoucna.“ říká organizátor debaty Pavel Jungwirth.

Novinky

13.01.21

Pozvánka na online přednášku prof. RNDr. Jiřího Zahradníka, DrSc.: Seismologie - fyzikální bádání, společenský přínos a očekávání

Učená společnost ČR Vás srdečně zve na přednášku prof. RNDr. Jiřího Zahradníka, DrSc. (Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy): "Seismologie - fyzikální bádání, společenský přínos a očekávání", která se koná v úterý 19. 1. 2021 v 16:00 hod online na YouTube: http://seismologie.jdem.cz. Studium zemětřesení a struktury Země pomocí seismických vln poskytuje 3D obraz nitra a tektonických procesů, s šancí uplatnit se i při planetárních výzkumech. Hlavními společenskými produkty jsou rychlé odhady účinků zemětřesení v reálném čase, předpověď ohrožení dotřesy, a systémy rychlého varování před ničivými kmity i před tsunami, hodnocení dlouhodobého ohrožení kritických lokalit a vývoj stavebních norem i antiseimických opatření.

Pozvánka (PDF, 325 kB)

11.01.21

Otevřený dopis ministru školství – žádost o zachování finanční podpory „EMBO Installation Grant“

„Vážený pane ministře, dovolujeme si obrátit se na Vás s žádostí o zachování finanční podpory EMBO Installation Grant. Ukončení financování tohoto programu by mělo dalekosáhlý negativní dopad na rozvoj molekulárně-biologického a biomedicínského výzkumu v České republice,“ píše Rada Učené společnosti ČR v otevřeném dopise ministru školství Robertu Plagovi.

08.01.21

Úmrtí člena Učené společnosti prof. Oldřicha Kowalskeho

2. ledna 2021 zemřel ve věku 84 let člen Učené společnsosti prof. RNDr. Oldřich Kowalski, DrSc., jeden z nejvýznamnějších českých geometrů. Působil na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze, kde se stal v roce 1992 profesorem a v poslední době působil jako emeritní profesor. Odborně se profesor Kowalski věnoval moderní diferenciální geometrii, zejména Riemannově geometrii. K rozvoji geometrie přispěl profesor Kowalski kromě pečlivě připravených přednášek pro matematiky i pro fyziky na MFF UK i napsáním dvou skript. Je autorem nebo spoluautorem 170 vědeckých publikací v mezinárodních časopisech a 4 monografií.  Kromě své vědecké a pedagogické práce se profesor Kowalski angažoval i společensky. V letech 1971–2001, tedy celých 30 let, vedl časopis Pokroky matematiky, fyziky a astronomie.