Zpět na seznam článků

19.03.2020

COVID-19: má smysl nosit roušku?

Odpovídá prof. MUDr. Helena Tlaskalová-Hogenová, DrSc., imunoložka specializující se na slizniční imunitu a vývojovou imunologii:

Nové zprávy o šíření viru COVID-19 naznačují, že během epidemie může být velmi významné šíření viru nejen od pacientů s příznaky choroby (horečka, kašel atd.), ale i od virem nakažených jedinců, kteří nemají klinické projevy choroby.

Vláda, zřejmě díky panu prof. Prymulovi, proto nařídila povinné nošení roušek nebo náhrady zakrývající ústa a nos (šátek, šála). Nošení roušek se musí stát povinností nejen u dospělých, ale také u dětí. Bylo totiž prokázáno, že většina tímto virem nakažených (testovaných) dětí může mít velmi slabé příznaky (jen rýmu), nebo často symptomy choroby u nakažených dětí úplně chybí.

Přestože při setkáních vlády s médii vysvětlení několikrát zaznělo, zjistila jsem ve svém okolí, že část veřejnosti toto opatření úplně nechápe a operuje tím, že běžné roušky nebo jejich náhrady (šátky, šály) jednotlivce stejně moc neochrání. Je to pravda, nás jako jednotlivce obyčejná rouška nebo její náhrada sice pravděpodobně nechrání, ale významně zabrání úniku kapének (aerosolu) z nakažených lidí do okolí.

Pokud budeme všichni roušky nebo jejich náhradu nosit, pomůže to snížit přenos viru z bezpříznakových nakažených jedinců na ostatní. Vždyť většina z nás (netestovaných) netuší, jestli virus náhodou v sobě nemá a nevylučuje ho jako aerosol do okolí („bacilonosičství“). Testovaných lidi bez příznaků je zatím málo, testují se totiž především jednotlivci, kteří už mají projevy – symptomy, ty však mohou mít i jiné příčiny (chřipka, běžné respirační virózy apod.).

Jsem přesvědčená, že nařízení o nošení roušek by vedle přísného dodržování karantény –izolace (zvláště po připravovaném rozšíření kapacity testování) spolu s opatřeními zajišťujícími desinfekci mohlo pomoci zpomalit šíření tohoto viru.

Literatura:
Nishiura H. et al. Int.J.Inf.Dis.2020
Cruz A., Zeichner S. Pediatrics 2020
Lai C. J Microbiol.Immunol.Inf. 2020

Nestihli jste dubnovou přednášku?

Podívejte se na ně ze záznamu na YouTube.

Tomáš Petráček: Alois Musil jako vědec a učenec